כל מה שצריך לדעת על הוצאת דרכון אירופאי ליוצאי עיראק

יהודים רבים עלו לארץ מעיראק לאחר קום המדינה ורבים מביניהם נחשבים בתור צאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל.

מתוקף כך, אלו מביניכם שמוצאם עירקי, עשויים להיות זכאים לקבלת אזרחות ספרדית או אזרחות פורטוגלית ודרכון ספרדי או פורטוגלי, שהוא דרכון אירופאי מבוקש שיעניק לכם זכויות והטבות רבות.

עם זאת, חשוב להכיר כי הזכאות לדרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי זמינה רק עבור חלק מיוצאי עיראק וצאצאיהם.

אז מהם תנאי הזכאות וכיצד ניתן לקבל את האזרחות האירופאית והדרכון האירופי הנחשק? על כל אלו נסביר במאמר שלפניכם.

 

עיראקים ופורטוגלים – מה הקשר ביניהם?

עקב שינויים בחקיקה הפורטוגלית בנוגע ליהודים שחיו בפורטוגל בתקופת האינקוויזיציה, החל משנת 2015, מכירה פורטוגל גם ביהודים ממוצא עיראקי בתור נצר לקהילת מגורשי ספרד ופורטוגל. זאת מאחר ובימי גירוש ספרד ופורטוגל נאלצו יהודים רבים לעקור עם משפחותיהם מפורטוגל וספרד למדינות אפריקה והמזרח התיכון, ביניהן עיראק.

בהתאם לזאת, פורטוגל מציעה כיום ליהודים אשר עומדים בתנאים שיפורטו בהמשך, לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי, ולהנות משלל היתרונות השמורים למדינות השייכות לאיחוד האירופי ואזרחיהן.

 

מהם היתרונות בקבלת אזרחות אירופאית ודרכון אירופאי? 

דרכון אירופאי ואזרחות אירופאית ממדינה החברה באיחוד האירופי, מציעים לבעליהם מגוון הטבות וזכויות יוצאות דופן, ביניהן:

  1. סבסוד לימודים אקדמיים
  2. אפשרות לעבודה חוקית במדינות האיחוד
  3. אפשרויות תעסוקתיות אטרקטיביות בשכר נאה
  4. רמת חיים גבוהה ואפשרות למגורים בכל אחת ממדינות אירופה החברות באיחוד
  5. הזדמנויות רבות לפעילות עסקית ויזמית
  6. מסגרות חינוך איכותיות
  7. ביטחון אישי
  8. כניסה חופשית לכל מדינה באיחוד האירופי
  9. גישה לארה"ב ואוסטרליה ללא צורך בויזה
  10. היעדר הגבלות על עסקאות נדל"ן באירופה

 

מי זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי?

גירוש ספרד ופורטוגל, כאמור, אילץ יהודים רבים להגר מביתם ולהשתכן במדינות אחרות ברחבי אירופה, המזרח התיכון, צפון אפריקה ואף בדרום אמריקה. בעקבות מאורעות אלו, אלו שהחוק הפורטוגלי מגדיר כזכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי הם יהודים שגילם מעל 18 ומוצאם מאחת מן המדינות שלהלן: סוריה, יוון, מצרים, לוב, אלג'יריה, תוניסיה, בולגריה, איטליה, הולנד, ארגנטינה וברזיל. 

מעבר לצורך להוכיח את מוצאם, ידרשו מבקשי הדרכונים הפורטוגליים לעמוד בקריטריון המשייך אותם לקהילת מגורשי פורטוגל על פי שם משפחתם.

כיצד בודקים זאת? בעזרת מאגר המידע העצום שיצרה הממשלה הפורטוגזית לטובת העניין. היה ושם משפחתכם נמצא ברשימת השמות במאגר זה, ייתכן בהחלט כי תהיו זכאים לקבל אזרחות מפורטוגל ודרכון פורטוגזי.

 

האם יהודים ממוצא עיראקי אכן זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי?

כפי שוודאי הבחנתם, ברשימת מדינות שיוצאיהן זכאים לאזרחות פורטוגלית מתוקף היותם מגורשי ספרד ופורטוגל, לא ציינו את עיראק. אין זה מקרי, כמובן. יהדות עיראק הסיבה לכך הינה שלהבדיל משאר המדינות שציינו, שמוכח באופן וודאי שכל היהודים בהן מגיעים ממוצא ספרדי, הרי שבמקרה של עיראק, הקהילה היהודית בה קיימת כבר מימי גלות בבל.

יתרה מכך, מפאת המרחק בין עיראק לאירופה, יש להניח שיהודים רבים אפילו לא הגיעו אליה מספרד או פורטוגל כתוצאה מן הגירוש. לכן הזכאות של יהודים ממוצא עיראקי לאזרחות פורטוגלית, היא טעונת בדיקה ונבחנת על ידי השלטונות הפורטוגליים באופן מדוקדק בהרבה לעומת יוצאי המדינות האחרות.

עם זאת, הקהילה היהודית בפורטוגל כן נוטה להכיר ברבים מיוצאי עיראק בתור חלק מקהילת מגורשי ספרד ופורטוגל. לכן מומלץ שלא לפסול את העניין על הסף, ולבדוק את זכאותכם לאזרחות פורטוגלית, גם במידה ואינכם בטוחים כי המשפחה שלכם אכן ממוצא ספרדי במקור. 

 

כיצד ניתן לבדוק זכאות לדרכון פורטוגלי?

ראשית, ניתן כאמור לבדוק על פי שם המשפחה שלכם האם מדובר בשם משפחה אופייני ליהודים ממוצא ספרדי או פורטוגזי.

בנוסף, ישנן חברות רבות המציעות כיום שירותי סיוע להוצאת דרכונים אירופאיים ובכללם דרכון פורטוגלי. לחברות אלו ישנם הכלים לבדוק אם אתם עומדים בתנאי הזכאות הבסיסיים לקבלת אזרחות ודרכון מפורטוגל, וכן להגיש עבורכם את הבקשה במידה ותמצאו זכאים. 

 

הוצאת דרכון פורטוגלי ליוצאי עיראק – האם אפשר לעשות את זה לבד?

אף שבאופן כללי, ניתן להגיש בקשה לקבלת דרכון פורטוגלי באופן עצמאי, במקרה הספציפי של יוצאי עיראק פחות מומלץ לעשות זאת ללא סיוע מקצועי, של חברה מקצועית או עו"ד מתחום ההתאזרחות הפורטוגלית.

זאת מאחר והליך הוכחת הזיקה של יוצאי עיראק לקהילת מגורשי ספרד ופורטוגל הוא מורכב יחסית, בהשוואה להוצאת דרכון פורטוגלי ליהודים ממוצא מרוקאי, בולגרי או יווני – שהרקע הספרדי שלהם הוא מובהק.

הוצאת דרכון פורטוגלי ליהודים ממוצא עיראקי הוא הליך שמחייב בקיאות רבה יותר בחוקי ההתאזרחות של פורטוגל וניסיון מעשי בטיפול בהגשת הבקשות והמסמכים הנלווים אליהן.

 

אלו מסמכים צריך להגיש עם הבקשה לאזרחות פורטוגלית?

במידה ונמצא כי אתם עומדים בתנאי הסף לקבלת אזרחות פורטוגלית בזכות הקשר המשפחתי שלכם ליוצאי עיראק, השלב הבא בהליך בקשת האזרחות יהיה בניית התיק שתגישו לרשויות הממשל בפורטוגל.

בתיק זה יכללו מסמכים כדוגמת: אישור העדר רישומים פליליים מהמשטרה, וכן אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל לזכאותכם, אשר מהווה חלק חיוני מאוד בהליך זה. 

 

ומה עושה מי שאינו עומד בתנאי הסף ולא נחשב זכאי?

כפי שצוין קודם לכן, ישנם מקרים בהם יהודים ממוצא עיראקי לא יחשבו כזכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון מפורטוגל. במקרים אלו, שווה לבחון את הזכאות לקבלת אזרחות ספרדית ודרכון ספרדי, הכפופות לעמידה בקריטריונים מעט שונים. 

 

אז למה לא להגיש בקשה לדרכון ספרדי מלכתחילה?

היה ונמצאתם זכאים לקבלת אזרחות ספרדית ודרכון ספרדי דעו כי מדובר בתהליך שמחייב אתכם לעמוד במגוון תנאי סף ודרישות מחמירות בהרבה מאלו שהוגדרו עבור ההליך הפורטוגלי. בין התנאים לקבלת אזרחות ספרדית ודרכון ספרדי, דרושים מבחן שפה בספרדית וגם מבחן ידיעת הארץ שיוכיח את היכרותכם עם מדינת ספרד.

יתרה מכך, הוצאת דרכון ספרדי היא הליך ממושך יותר על פי רוב, ומאחר והבירוקרטיה הכרוכה בו היא מורכבת יותר, עלותו גם יותר גבוהה.

 

בשורה התחתונה

ישראלים רבים פונים כיום לבדיקת זכאות להוצאת דרכון פורטוגלי או ספרדי עבור יוצאי עיראק שהיגרו לעיראק בעקבות גירוש יהדות ספרד ופורטוגל. אם הוריכם או סביכם מעיראק, ייתכן בהחלט ששם משפחתכם או שם המשפחה של הסבא או הסבתא העיראקיים שלכם, מופיע במאגר השמות של ממשלת פורטוגל.

לכן כדאי לכם לפנות לקבלת סיוע מקצועי מחברה המתמחה בהוצאת דרכונים אירופאיים. חברה המתמחה בתחום הדרכונים תוכל לגלות עבורכם באמצעות מחקר גנאלוגי אם מקור המשפחה שלכם הוא אכן ביהדות ספרד או פורטוגל.

כך או כך, אזרחות פורטוגלית היא אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין, ובמידה ותקבלו אותה, תוכלו ליהנות משלל הטבות וזכויות להם תהיו זכאים מתוקף מעמדכם כאזרחי מדינה החברה באיחוד האירופי. בעלי אזרחות אירופאית ודרכון אירופאי, נהנים גם מן האפשרות להעניק באופן אוטומטי אזרחות אירופאית גם לילדיהם שיוולדו לאחר קבלת הדרכון.

גם אם בני זוגם של בעלי הדרכונים האירופאיים אינם זכאים בעצמם לקבלת אזרחות אירופאית, הם עדיין יוצאים נשכרים בכך שיוכלו לקבל אשרת עבודה ולימודים שתאפשר להם ללמוד ולעבוד באופן חוקי בכל אחת ממדינות האיחוד.

 

Portuguese castle

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?
סוכנות לדרכונים אירופאים
השער לאירופה

אנו בסוכנות 'השער לאירופה' עזרנו לאלפי ישראלים לקבל אזרחות אירופאית.

0
דרכונים שלקוחותינו קיבלו
מי זכאי לדרכון?

אם אתם צאצאים למשפחה מארצות אשכנז תהיה לכם אפשרות לקבל דרכון מאותה מדינה, ואם אתם מבני עדות המזרח, יש לכם סיכוי נהדר לקבל דרכון פורטוגלי.

השלבים לקבלת דרכון!

כדי להתחיל את התהליך, תצטרכו לבדוק את זכאותכם לקבלת אזרחות אירופאית, ולאחר שהתברר זכאותכם, אנו בסוכנות נלווה אתכם צעד אחר צעד עד שיהיה לכם דרכון אירופאי ביד.

תהיו בטוחים שאצלנו לא תרגישו את הקושי והטרחה בדרך לאזרחות אירופאית.

בדיקת זכאות לדרכון אירופאי

כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לבדוק את זכאותכם זה למלא את הטופס, אנו נבצע את הבדיקות הנדרשות, ללא שום עלות או התחייבות!

ובמקרה שאתם זכאים אנו ניצור אתכם קשר!

בדקו את זכאותכם לקבלת דרכון אירופאי ללא עלות וללא התחייבות!
דרכונים אירופאיים
למעלה ממיליון ישראלים כבר קיבלו דרכון אירופאי