כיצד יהודים ממוצא בלגי יכולים להוציא דרכון פורטוגלי

לאחר גירוש יהדות ספרד ופורטוגל במהלך המאה ה – 15, רבים מבין המגורשים הגיעו אל מדינות אחרות ביבשת אירופה, כולל בלגיה, שבה הוקמה קהילה יהודית משגשגת.

במידה והנכם צאצאים של יוצאי בלגיה ייתכן ואתם זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי.

היתרונות בבעלות על אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי הם רבים מספור, היות ומדובר בדרכון אירופאי ממדינה החברה באיחוד האירופי.

מי זכאי להוציא דרכון פורטוגלי על רקע מוצאו הבלגי, מהם היתרונות שדיברנו בשבחם וכיצד מגישים בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי? על כל אלו ועוד נדון בהרחבה במדריך הבא.

 

מי זכאי להוציא דרכון פורטוגלי על רקע מוצאו הבלגי

קבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי היא הליך הזמין כיום עבור ישראלים ממוצא בלגי תודות לחקיקה מתקנת שהתווספה לחוק הפורטוגלי בשנת 2015, לפיה כל צאצאיהם של יהודי פורטוגל שגורשו למדינות אחרות, זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי בתנאים מקלים. 

למשל, ישראלים ששמות המשפחה שלהם היו שכיחים בפורטוגל או בקרב הקהילה היהודית בפורטוגל, עשויים להיות זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית על בסיס שם משפחתם.

מן הראוי לציין בהקשר זה כי דרכון פורטוגלי נועד לא רק עבור ישראלים ממוצא בלגי אלא גם עבור ישראלים שהמשפחה שלהם עלתה לארץ ממדינות אחרות באירופה וצפון אפריקה, כגון: טורקיה, תוניסיה, אלג'יריה, לוב, יוון, בולגריה, הולנד, צרפת, אנגליה, וארצות אחרות אשר בהן נהגו היהודים לשמור על שם המשפחה הספרדי שלהם. 

 

אילו יתרונות מקנה דרכון פורטוגלי עבור ישראלים ממוצא בלגי?

הבעלות על אזרחות פורטוגלית מאפשרת לישראלים להנות מכל התועלות השמורות לאזרחי מדינות האיחוד האירופי, וביניהן:

  • הזכות לגור בכל מדינה מבין המדינות החברות באיחוד האירופי
  • סבסוד מלא של שכר לימוד במבחר מוסדות השכלה גבוהה במדינות האיחוד האירופי
  • מלגות לימודים וקיום לסטודנטים במוסדות הלימוד שאינם בסבסוד מלא
  • יכולת להתנייד בין מדינות האיחוד ללא מגבלה
  • כניסה חופשית לארצות הברית ואוסטרליה ללא צורך בהצגת ויזת תייר
  • אשרת עבודה חוקית במדינות האיחוד האירופי
  • אפשרות להקמת עסקים וקשרי סחר במדינות האיחוד האירופי
  • הזדמנות לרכישה ומכירה של נכסי נדל"ן ללא הגבלות חוקיות
  • הטבות מס והלוואות בנקאיות בתנאים אטרקטיביים

 

איך אדע אם אני עומד בתנאי הסף לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי?

בהתאם לחוק ההתאזרחות הפורטוגזי, זכאות לאזרחות פורטוגלית ניתנת אך ורק לישראלים או יהודים שיוכלו להוכיח שהם צאצאים ליהודים מקהילת מגורשי ספרד ופורטוגל. בפועל, כמעט כל ישראלי שנחשב כספרדי או מקרב עדות המזרח עשוי להיחשב כזכאי לאזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי על בסיס חוק זה.

כאמור, בין הדרכים הקלות הזמינות כיום לבחינת הזכאות לדרכון פורטוגלי, היא בדיקת שם המשפחה במאגר השמות שהעמידה ממשלת פורטוגל לטובת העניין. במידה וניתן להוכיח כי למשפחה יש זיקה לאזרחי ספרד או פורטוגל, הדבר מגדיל את הסיכוי לקבלת אזרחות פורטוגלית או אזרחות ספרדית.

להלן רשימת הקריטריונים הבסיסיים שמבקש האזרחות הפורטוגלית נדרש לעמוד בהם:

  • על מבקש האזרחות הפורטוגלית להיות יהודי
  • על מבקש האזרחות הפורטוגלית להיות בן 18 לפחות
  • על מבקש האזרחות הפורטוגלית להיות נטול עבר פלילי

 

מעבר לדרישות הבסיס הללו, נדרש גם אישור מטעם הקהילה היהודית בפורטוגל על כך שהמבקש הוא צאצא למגורשי יהדות ספרד ופורטוגל. לשם כך יהודים ממוצא בלגי ידרשו להוכיח את קיומה של זיקה משפחתית ליהדות בלגיה (על כך נרחיב בהמשך).

 

האם הדרכון הפורטוגלי ניתן להעברה בין דורית?

קיים סייג לעניין הגיל והוא שילדים שגילם מתחת ל – 18 ואחד ההורים שלהם קיבל אזרחות פורטוגלית על סמך החוק החדש, יוכלו לקבל גם הם את האזרחות הפורטוגלית, על בסיס חוקים אזרחיים שונים בפורטוגל, אולם לא בצורה אוטומטית.

עם זאת, היה ולהורה שקיבל אזרחות פורטוגלית על בסיס החקיקה החדשה, נולד ילד לאחר קבלת האזרחות, הרי שהילד יקבל אוטומטית אזרחות פורטוגלית ויהיה זכאי גם לדרכון פורטוגלי מכוח אזרחותו. באופן זה ניתנת האזרחות הפורטוגלית להעברה דורית מהורים לילדיהם שנולדו לאחר קבלת האזרחות וכך גם נכדים ונינים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי.

 

כיצד מגישים בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי ליוצאי בלגיה?

על מנת להוציא פספורט פורטוגלי תצטרכו כאמור לקבל אישור מהקהילה היהודית של פורטוגל. כדי לקבל אישור כזה נדרשים מבקשי האזרחות הפורטוגלית להוכיח את זיקתם המשפחתית והתרבותית לפורטוגל.

לאחר מכן, יש להגיש לשגרירות פורטוגל בישראל תעודות ומסמכים שונים שיוכיחו את הקשר שלכם לפורטוגל. מדובר לרוב במסמכים שנועדו להוכיח כי אתם בעלי שורשים פורטוגלים, למשל: תעודת זהות ישראלית של אחד ההורים או הסבים, בה רשום כי הם ילידי בבלגיה, תעודות נישואין, תצלומים של המשפחה, תעודות פטירה, תעודות לידה וכן הלאה.

על המסמכים להיות מתורגמים בתרגום מקצועי לשפה הפורטוגזית ולהיות חתומים על ידי נוטריון כדי לאמת את מקוריותם. לאחר ריכוז המסמכים הרלוונטיים לבקשת האזרחות והחתמתם, מגיע שלב הגשת בקשת האזרחות לגורמי הממשל בפורטוגל.

 

האם עליי לדעת פורטוגזית על מנת לקבל אזרחות מפורטוגל?

ממשלת פורטוגל אינה מחייבת את מגישי הבקשה לאזרחות פורטוגלית לעבור מבחני שפה כדי להוכיח את ידיעותיהם בפורטוגזית. זאת להבדיל מדרישות חוק ההתאזרחות הספרדי.

היינו, קיימת אפשרות לקבל אזרחות פורטוגלית גם ללא ידיעת השפה הפורטוגזית, אם כי מסמכי הבקשה כן צריכים להיות מתורגמים לפורטוגזית בתרגום מקצועי. 

 

כמה זמן לוקח לישראלים ממוצא בלגי לקבל אזרחות פורטוגלית?

אף שלא ניתן לקבוע באופן גורף כמה זמן אורך התהליך, על פי רוב קבלת אזרחות פורטוגלית אורכת כשנה וחצי מהרגע בו הוגשה בקשת האזרחות למשרד הפנים בפורטוגל ועד למועד קבלת האזרחות עצמה.

 

האם אצטרך לנסוע לפורטוגל כדי לקבל אזרחות פורטוגלית?

בדומה לנושא השפה, מבקשי האזרחות מפורטוגל, להבדיל ממבקשי האזרחות הספרדית, יוצאים נשכרים מהפשטות של ההליך גם בהיבט הפיזי, שכן נכון להיום, ממשלת פורטוגל לא מחייבת את מבקשי הדרכונים הפורטוגליים להגיע במיוחד לפורטוגל כדי לקדם את הליך קבלת האזרחות הפורטוגלית והדרכון הפורטוגלי.

ליתר דיוק, ניתן לקיים את כל התהליך גם מהארץ, ואם תשכילו להיעזר באיש מקצוע המתמחה בתחום של הנפקת דרכונים אירופאיים, כל ההליך על שלביו השונים ינוהל מולו בלבד מבלי שתידרשו לקיים אינטראקציה עם גורמי חוץ. 

 

האזרחות הפורטוגלית שלי אושרה! איך מקבלים את הדרכון הפורטוגלי?

מרגע שבקשת האזרחות שלכם אושרה, תוכלו לגשת לקונסוליה הפורטוגזית בישראל, לקבוע תור להנפקה של דרכון, להצטלם לתמונת הפספורט ולבסוף לקבל את הדרכון בדואר.

עקב העומס הרב בשגרירות פורטוגל בישראל, ישראלים רבים שאינם מעוניינים להמתין לקבלת דרכון, פשוט טסים לביקור קצר בפורטוגל וכך יכולים לקבל את הדרכון ותעודת הזהות הפורטוגלית שלהם במקום.

 

מדוע כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין להוצאת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי?

אף שקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי הם בין ההליכים הפחות מורכבים בהקשר של הוצאת דרכונים אירופאיים, בכל זאת דרושה היכרות מוקדמת עם ההליך כדי להגדיל את הסיכויים לכך שיניב את התוצאות המקוות. ההסתייעות בעורך דין הבקיא בתהליכי התאזרחות לא רק שיחסוך לכם בזמן ובירוקרטיה, אלא אף ישפר את הסיכויים להכרה  באזרחותכם וקבלת הדרכון הפורטוגלי הנחשק.

כחלק מן ההליך, עשויה להידרש גם בדיקה משפחתית מקיפה יותר, וקבלת חוות דעת מגנאולוג שהוא מומחה לחקר המשפחה. ניהול מקצועי של שלבי ההליך השונים, יגדיל את הסיכויים שלכם להוכיח את הזכאות שלכם לקבלת אזרחות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי מתוקף היותכם יהודים ממוצא בלגי.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?
סוכנות לדרכונים אירופאים
השער לאירופה

אנו בסוכנות 'השער לאירופה' עזרנו לאלפי ישראלים לקבל אזרחות אירופאית.

דרכונים שלקוחותינו קיבלו
0
מי זכאי לדרכון?

אם אתם צאצאים למשפחה מארצות אשכנז תהיה לכם אפשרות לקבל דרכון מאותה מדינה, ואם אתם מבני עדות המזרח, יש לכם סיכוי נהדר לקבל דרכון פורטוגלי.

השלבים לקבלת דרכון!

כדי להתחיל את התהליך, תצטרכו לבדוק את זכאותכם לקבלת אזרחות אירופאית, ולאחר שהתברר זכאותכם, אנו בסוכנות נלווה אתכם צעד אחר צעד עד שיהיה לכם דרכון אירופאי ביד.

תהיו בטוחים שאצלנו לא תרגישו את הקושי והטרחה בדרך לאזרחות אירופאית.

בדיקת זכאות לדרכון אירופאי

כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לבדוק את זכאותכם זה למלא את הטופס, אנו נבצע את הבדיקות הנדרשות, ללא שום עלות או התחייבות!

ובמקרה שאתם זכאים אנו ניצור אתכם קשר!

בדקו את זכאותכם לקבלת דרכון אירופאי ללא עלות וללא התחייבות!
דרכונים אירופאיים
למעלה ממיליון ישראלים כבר קיבלו דרכון אירופאי